En dooooor... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jeroen en Loes - WaarBenJij.nu En dooooor... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Jeroen en Loes - WaarBenJij.nu

En dooooor...

Door: Jeroen en Loes

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Loes

28 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Heeeeee,

Pak de tissues er maar bij want dit wordt het allerlaatste reisverslag vanuit Nieuw Zeeland... Maar een grote troost is dat er weer veel zullen gaan volgen vanuit Azië!

Ik begin bij Queenstown, in tegenstelling tot Christchurch een kleine maar heel gezellige stad aan een groot meer. Allemaal gezellige barretjes, restaurants en winkeltjes tussen de bergen. Als ik Jeroen mag geloven lijkt het op een ski plaatsje ergens in Oostenrijk. Er ligt hier dan wel geen sneeuw (gelukkig) maar dan nog...

Na 2 nachten in Queenstown zijn we onze auto op gaan halen op het vliegveld. Een mooie, bijna nieuwe, donkerrode Fiat Punto stond daar op ons te wachten. Dat links rijden is even wennen maar het is enkel een kwestie van niet rechts rijden! Vanuit Queenstown zijn we toen gelijk naar Te Anau gereden waar we een cabin gehuurd hadden op een holidaypark. Meer dan een container met een bed, twee stoelen en een tafel was dat niet maar dat was prima voor een (kort) nachtje. Zo'n holidaypark was wel even anders dan een hostel. Daar kwamen we die avond dan ook wel gauw achter toen we met onze boodschappen in de gedeelde keuken stonden. Er was geen pan, bord of bestek te bekennen dus dat maakte koken wat lastig. Gelukkig waren we in het bezit van onze bolide dus zijn we nog maar snel naar het dorpje gecrosst om wat eten te halen in de plaatselijke vettent.

De volgende dag stond Milford Sound op het programma. Omdat de weervoorspellingen niet heel best waren, besloten we om vroeg te gaan zodat het nog enigszins mee zou vallen. Om 7 uur zaten we dan ook al in de auto om de boot van 9 uur te halen. Toen we aankwamen regende het al maar dat had ook voordelen want de watervallen zouden dan nog mooier zijn in de fjorden. En ik had geïnvesteerd in een nieuwe jack dus deze kwam meteen goed van pas! Met een grote boot zijn we gaan varen tussen de fjorden. Op de terugweg werden we weer verrast door een aantal zeehonden. Weer of geen weer, die beesten liggen lekker te luieren op de rotsen. Ik weet nu ook waar de naam van dit land vandaan komt; ''New Seal-land''.

Na Milford Sound hebben we weer heel de rit terug richting Queenstown (306 kilometer) gereden. Die nacht hebben we met een stel senioren in Cromwell geslapen. Daar was echt helemaal niks te beleven dus na een fles wijn zijn we maar gaan slapen. De dag daarna zijn we naar Mount Cook gereden (200 kilometer). Onderweg zijn we een aantal keer gestopt om foto's te maken van Lake Pukakie. Dat water is zo bizarre blauw, het lijkt net een super groot zwembad. Op weg naar Mount Cook werd het steeds kouder, onderweg was het nog maar 12 graden (dus het voelde bijna weer als Nederland). Mount Cook is een klein dorpje wat eigenlijk alleen bestaat uit hotels, motels en hostels. Er is niet eens een supermarkt! Uitzicht hadden we ook niet want het was super bewolkt. Gelukkig was het de volgende ochtend beter toen we gingen hiken! Een mooie wandeling door de bergen en langs gletsjers met als eindpunt een meer van ijswater met hele ijsrotsen erin. Ik heb nog even gekeken of ik de Titanic nog ergens zag maar ik kon hem zo gauw niet vinden. Af en toe leek het alsof je opeens gerommel van onweer hoorde maar dat waren dan de 'berggeluiden' zoals ons boek vertelde zoals sneeuw of ijs wat van de bergen naar beneden stort. Dat was letterlijk en figuurlijk cooooool...

Na de hike zijn we gelijk door gecrost naar Wanaka (199 kilometer). Het uitzicht hier op het zuider-eiland is soms zo mooi alsof het lijkt dat je naar een schilderij kijkt. Meer dan slapen, eten en tanken hebben we in Wanaka niet gedaan. Tanken was wel even belangrijk omdat je aan de westkust bijna geen tankstation meer hebt. Die ochtend liepen we nog in warme kleding naar een gletsjer en die middag was het weer 25 graden en liepen we weer op slippers en in een korte broek. Ze zeggen dan ook wel dat je in Nieuw Zeeland 4 seizoenen in één dag kunt hebben en dat bleek dan ook wel!

En door... op naar Franz Josef (286 kilometer). Dat klinkt niet zover maar wanneer je door de bergen rijdt en soms bochten hebt waarbij je maar 15 km/h kan rijden dan ben je zo een aantal uren onderweg. Stoppen deden we zo min mogelijk want wanneer je dat deed werd je gelijk aangevallen door een horde sandflies. In Franz Josef sliepen we in een gezellig hostel wat gerund werd door twee Argentijnen. De gletsjer van Franz Josef viel wel wat tegen in vergelijking met die van Mount Cook maar nog steeds hadden we een mooie wandeling gemaakt en sneeuw gezien.

Greymouth was de volgende missie (173 kilometer). Na een heerlijk gebakken eitje zijn we op ons gemakkie daar naar toe gereden. Onderweg zijn we nog gestopt in Hotikita, gewoon omdat het kon en omdat we zin hadden in een super de luxe muffin. Van al dat actieve gehike en gewandel vliegen de kilo's er hier af en dus moeten we dat er weer aan eten...  In Greymouth werden we door de eigenaar van het hostel hartelijk onthaald met koekjes en een gezellig praatje. Echt smaak had die beste man niet want zijn hostel was afschuwelijk lelijk. De buitenmuren waren paars met oranje en de binnenkant was nog diverser. Omdat Greymouth zelf niet echt wat te bieden had besloten we om op een oranje bankje op het balkon te genieten van de zon en een lekker wijntje... lekker ons leven overdenken (maar niet heus). Die avond was het volgens ons dieet weer eens tijd voor een vette hap, dat was immers alweer 5 dagen geleden. Op aanraden van het hostel zijn we naar een take away tent aan het strand gereden. Dat was geen slecht idee; fish and chips uit een krant op het strand! Na de zonsondergang hebben we nog aan onze bucketlist gewerkt, namelijk een rugby wedstrijd gekeken. Check!

Ons to do lijstje van Nieuw Zeeland werd steeds korter, het was inmiddels vrijdag en maandagochtend vertrekken we al vroeg naar Azië. De Pancake Rocks in Punakaiki stonden nog op het verlanglijstje. Zo gezegd, zo gedaan... alweer mooi om te zien. Gigantische rotsen aan de kust die lijken op opeengestapelde pannenkoeken, vandaar dus ook de naam haha! Na deze must see zijn we via de Arthurs Pass naar Christchurch gereden (298 kilometer). Deze route is zeker de moeite waard! Je rijdt door een nationaal park met mooie bergen en watervallen.

Gisteren zijn we nog naar een paar dorpjes gereden die op het schiereiland liggen bij Christchurch. Ik dacht nog wat souvenirs te kopen maar dat is niet gelukt. Terrasjes hadden ze gelukkig wel en de zon liet zich ook nog eventjes zien.

Vandaag gaan we nog op pad naar een Frans stadje aan de kust. Vanavond om 23.45 uur moeten we de auto weer ingeleverd hebben op het vliegveld en dan blijven we daar gelijk om 7 uur later het vliegtuig te pakken. Dat wordt dus een lange dag! Maar hopelijk krijgen we weer zoveel leuke reacties op dit reisverslag zodat we wat te doen hebben want na 2 maanden raak je wel uitgepraat... Nee, dat valt reuze mee dus dat gaat zeker goed komen!

Maandagochtend (voor jullie zondagavond) vliegen wij al vroeg via Australië naar Indonesië! Inmiddels hebben we voor de eerste 2 nachten een hostel geboekt in Kuta (voor een tientje!). Voor de zekerheid hebben we nog maar even navraag gedaan of dat de klok hier ook niet toevallig verzet wordt dit weekend maar hier doen ze daar niet aan mee. We laten Nieuw Zeeland achter ons en beginnen aan de rest van onze reis in Azië. Na 2 maanden hebben we alles kunnen zien en kunnen doen in Nieuw Zeeland wat we graag wilden dus we vertrekken met een goed gevoel richting Bali. Maar één ding is zeker, Nieuw Zeeland is super! Dus voor degene die er nog niet helemaal uit waren voor de komende zomer......

En voor ons... op naar de rijst, loempia's en de spleetoogjes,

Tot snel maar weer!

Groetjes Jeroen en Loes

(Voor de liefhebbers: er staan nieuwe foto's bij het vorige reisverslag op de site)

• 28 Maart 2015 - 23:58

Matthieu:

En weer n mooi reisverslag Loes. Leuk te lezen wat jullie zoal meemaken en zien

• 29 Maart 2015 - 11:22

Miriam:

Dag Jeroen en Loes, We hebben weer genoten van je verhaal en de foto's. Ik wist niet dat de zeehonden daar een bril dragen.
    Groetjes Ma-riam

• 29 Maart 2015 - 11:52

Karel En Ank.:

Super die verhalen en wat genieten jullie zeg.
    Wij staan weer met 2 benen op de grond hihi
    Hier nat en koud brrrr was wel even wennen.
    Karel heeft een super uitslag alles was goed dus daar zijn we super blij mee.
    Nog veel plezier samen.
    groetjes.

• 29 Maart 2015 - 12:00

Inge:

Hee Loes en Jeroen,
    Leuk om te lezen en om aan de foto's te zien waar jullie al allemaal zijn geweest!
    Nu op naar Azië na heel wat kilometers in Nieuw Zeeland!!
    Liefs Inge

• 29 Maart 2015 - 12:30

Mieke:

Hoi!

Zo een land zit erop en jullie hebben een top begin gemaakt, nu op naar het nieuwe avontuur, maar dat gaat vast ook weer helemaal goed komen!!
    Heel veel plezier en tot het volgende verhaal!

Liefs Mieke

• 29 Maart 2015 - 12:49

Ria:

Hallo Jeroen en Loes,

Bij mij vliegen de kilo's er al af dor alleen al te lezen wat jullie allemaal doen. Geweldig, Zijn er nog wel plaatsen waar jullie niet geweest zijn? Klinkt echt wel als supeer mooi allemaal. Maar ik hoor weinig over mensen die je daar ontmoet? Zijn er veel andere toeristen die daar rond reizen zoals jullie? En bewoners? of zijn die er bijna niet?
    Nou op naar de volgende bestemming. Ik ben benieuwd.

heel veel plezier.

Groeten Ria

• 29 Maart 2015 - 13:17

Maaike:

Hoi Jeroen en Loes,

Gaaf om te lezen en te zien wat jullie allemaal meemaken. Wat schrijf je leuk!! Bizarre dat Nieuw-Zeeland er alweer op zit! Kun je niet wat van de zon uit Indonesië deze kant opsturen?
    Alvast een goede reis en veel plezier!! Geniet er nog van!

Xx Maaike

• 29 Maart 2015 - 14:20

Anneke:

Hoi Jeroen en Loes, wat leuk om te lezen dat jullie het samen zo leuk hebben en zoveel moois zien, en wat zie ik op de foto's Jeroen met baard???? en als zeehond (hahaha) , hoop dat Indonesie net zo veel plezier geeft als Nieuw Zeeland

groetjes mapa

• 29 Maart 2015 - 23:17

Piet En Tineke:

Hallo Jeroen en Loes,

Wij hebben alle verhalen over Kiwiland met veel plezier gelezen. Complimenten voor het 'tot leven brengen' van jullie belevenissen. Jullie hebben zeker in de laatste periode enorme afstanden afgelegd. Als je het snel opschrijft lijkt het wel mee te vallen, maar als je de kilometers optelt is het indrukwekkend.
    Mooi dat jullie zo genoten hebben van dit prachtige land en het bezoek aan Caroline en John. Het feit dat zij daar wonen, maakt NZ voor de familie van Adrichem toch een bijzonder land.
    Goede reis naar Azië en we blijven volgen waar jullie zijn en wat jullie meemaken.

Groeten, Tineke en Piet

• 30 Maart 2015 - 11:46

Kevin:

Jeroen Maatje!

Hoe is tie nou? Ik zie allemaal fotos voorbijkomen van zeehonden maar die lopen hier in het HNK toch ook wel eens rond? Daar hoef je toch niet naar de andere kant van de wereld voor?

Ik zie dat jullie nou de overstap hebben gemaakt naar Azie dus nu gaat het echte plezier komen. Vergeet die pingpong show niet he! Heb daar hele goede verhalen over gehoord.

Vooralsnog houden we je plekkie hier warm en ligt er een berg met werk op jou te wachten waar je eng van word. Dus geniet er nog maar even van cowboy!

Veel plezier nog en een dikke kus.

Kevin

• 31 Maart 2015 - 20:00

Esther:

Lieve reizigers, wat een supergaaf verslag dit!! Nu snap ik de titel ook

• 31 Maart 2015 - 20:06

Esther:

En hij ging weer fout... Een heeeeeel verhaal geschreven en het staat er weer niet op hahaha! Ik snap nu ook de titel van je verlag want wat hebben jullie veel rondgereden. En wat gaaf wat jullie allemaal hebben gezien. Voor mij meest mooie verslag tot nu toe. Wat bijzonder ook die verschillen in temperatuur, moet wel bizar zijn. Knap trouwens dat je zo goed links hebt kunnen rijden. Is bij mij toch ooit echt fout gegaan hihi! Nu jullie dit lezen zitten jullie al in Azië, hopelijk een vlekkeloze reis gehad. Gaaf om nu weer daar te zijn. Ben je zo verkocht door nieuw-zeeland en zit je alweer in een nieuw gaaf continent. Hoe vet ook om gewoon zo je bucketlist af te werken samen... Ook hier zullen jullie zeker ultiem gaan genieten. Ik ben nu al benieuwd naar een nieuw verslag. Kijken wat jullie eerste ervaringen in Azië zijn. Lieve Loes & Jeroen; geniet van jullie nieuwe avontuur. Goed uitkijken. Ik ga snel de foto's opzoeken... Dikke kus uit Breda!

• 31 Maart 2015 - 20:13

Esther:

Wow wat een gave foto's! Prachtig en wat lekker bruin zijn jullie (vooral die benen van Jeroen) Ciao!!