It's happy hour! - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Jeroen en Loes - WaarBenJij.nu It's happy hour! - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Jeroen en Loes - WaarBenJij.nu

It's happy hour!

Door: Jeroen en Loes

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Loes

01 Juni 2015 | Cambodja, Kâmpôt

Heeeeee,

De tijd gaat zo snel dat ik even terug moest lezen waar ik gebleven was met schrijven. Hoi an was de stad waar ik geëindigd was... Hoi an hoort zeker weten tot onze favorieten! Het is een relatief klein stadje aan de kust van Vietnam. De binnenstad is autovrij dus dat is ideaal en het heeft allemaal smalle straatjes met gekleurde pandjes en de straten zijn versierd met gekleurde lampionnetjes. In de avond is dat super leuk om te zien. Je kunt er gezellig drinken (ze hebben bizarre happy hours!), lekker eten, shoppen en ze hebben nog een mooi strand ook. Ons hotel was super met vriendelijke mensen en een zwembad. Het lag op een kilometer van het centrum maar dat was geen probleem want we konden fietsen lenen waardoor we snel in het centrum waren. Of als je geen zin hebt om te fietsen dan spring je bij een Vietnamees achter op de brommer, dat past best met z'n drieën bleek wel. Na 3 nachten genieten zijn we door gereisd naar Nha Trang. Omdat Vietnam erg groot is zijn de afstanden lang die je aflegt. We hebben daarom weer een nachtje gereisd met zo'n heerlijke sleeping bus. Deze keer was de bus niet vol dus konden we 'lekker' met onze benen in het gangpad liggen. En om kwart voor 7 in de vroege ochtend kwamen we aan in Nha Trang oftewel Rusland. We waren te vroeg om in te checken in het hotel dus zijn we maar gaan ontbijten. Lekker een baguette met pindakaas!

Maar om even terug te komen op Rusland... Nha Trang zit vol met Russen. Het is een beetje zoals Chersonnisos maar dan met Russen. Het is zelfs zo erg dat alle restaurants menukaarten in het Russisch hebben en alle borden niet in het Vietnamees en Engels geschreven zijn maar in het Vietnamees en Russisch, lekker dan. Toch hebben we er 2 leuke dagen gehad! De eerste dag hebben we niet veel gedaan omdat we moe waren van het reizen. In de avond zijn we uiteraard nog wel op pad gegaan om gaan te eten en de happy hours mee te pakken. Vaak is het "buy 1, get 1 free" maar bij de Why Not Bar krijgen de vrouwen zelfs gratis Mojito's en heel de avond gratis shots. In Nederland zou je dan een of ander flauw drankje krijgen maar hier zijn ze niet flauw en krijg je een lekkere lading wodka. Het is trouwens ook wel grappig dat het goedkoper is om een biertje te bestellen dan een cola. Het is dan ook wel erg heet dus we moeten goed drinken! Qua drank heb je keuze genoeg en vooral de alcohol is divers. Je kunt zelfs flessen drank kopen met hele cobra's of schorpioenen erin. In de avonden blijft het zo warm dat je laat op de avond nog een ventilator nodig hebt buiten op het terras (ik wil jullie niet jaloers maken). De volgende dag zijn we lekker naar het strand gegaan. Ik had bij Vietnam niet echt mooie stranden verwacht maar het strand is hier veel mooier (en schoner) dan op Bali!

Mui Ne was de volgende stop. De verwachtingen waren groot maar vanwege het laagseizoen was het er erg rustig. Maar geen paniek want we hadden een budget kamer geboekt in een resort. Eenmaal daar bleek het resort van een Belg te zijn en werd het gemanaged door een Nederlander. Hoppa, de upgrade was binnen! Van budgetkamer naar grote luxe kamer met regendouche en dat alles voor 12 dollar per nacht. Er was genoeg te beleven dus eigenlijk hoefde we niet echt op pad. Na een ontbijtje lekker chillen bij het zwembad, in de middag een potje beach volleyen en in de avond lekker eten en cocktails drinken in de bar. Het was vaker wel happy hour dan geen happy hour. Oh wat hebben wij het slecht...

Na Mui Ne zijn we verder naar het zuiden gereisd en zo kwamen we aan in Ho Chi Minh City oftewel Saigon. Van andere mensen hoorde we maar weinig positieve verhalen over deze stad maar wij vonden het er wel gezellig. Vanuit Saigon hebben we een tour gedaan naar de Chi Chi tunnels.
Je vindt hier nog een heel tunnelstelsel vanuit de Vietnamoorlog. Uiteraard wilde we even ervaren hoe het is om in zo'n tunnel te 'leven' dus zijn we zo'n tunnel ingegaan. Ze hadden deze tunnel al ruimer gemaakt voor toeristen en nog was het super krap. Ik kreeg er een claustrofobisch gevoel van en Jeroen vooral pijn in zijn rug... Die avond zijn we op zoek gegaan naar een bar en kwamen we heel toevallig in een pubcrawl terecht. Een spontane gezellige avond met allerlei internationaliteiten.

Tijd voor een paar dagen genieten op een eiland in zuid Vietnam. De reis naar het eiland Phu Quoc was drama, niet meer en niet minder. We hebben er ruim 16 uur over gedaan en alles wat tegen kon zitten zat dan ook tegen. Na een nachtbus met alleen maar Vietnamezen en weinig slapen kwamen we om 5 uur in de ochtend aan in Ha Tien. De eerste boot vertrok pas om 8 uur maar deze was volgeboekt en dus zouden we pas de boot van 10 uur hebben. Daar zaten we dan met al onze spullen in de hitte tussen alleen maar Vietnamezen die geen woord Engels spraken. Om het nog mooier te maken mochten we toen ook niet meer met de boot van 10 uur mee want die was zogenaamd ook vol. Toen waren we er klaar mee en dat lieten we dan ook wel blijken... Het resultaat; we konden alsnog mee met de boot van 10 uur. Later bleek dat er gewoon nog genoeg stoelen vrij waren. Het is 1,5 varen naar het eiland. Maar alsof er nog niet genoeg tegen zat kwamen we in een storm terecht op zee. Kei harde regen en onweer en hoge golven. Het was bijna zo erg dat ik mijn reddingsvest alvast onder m'n stoel vandaan wou pakken. Naast ons zat een jongen die groen zag in plaats van geel zoals alle vietnamezen. En ja hoor, om het helemaal af te maken moest hij nog kotsen ook. Tegelijk stond het nummer 'happy newyear' van ABBA op in de boot. Wat een ellende... Daar waren we dan op Phu Quoc, volgens de Lonely Planet een bounty eiland met mooie stranden. Het was alleen jammer dat het de hele dag regende, en niet een beetje, nee kei hard. Gelukkig was het de tweede dag wel stralend weer zodat we alsnog lekker naar het strand konden en op de rooftopbar konden genieten van de zonsondergang. In de avond zijn we naar de nachtmarkt geweest waar je hele vissen (zelfs mini haaien en roggen) en kreeften kunt kopen. Ons hostel heeft alles ook wel goed gemaakt omdat het erg gezellig was met de andere backpackers.

Inmiddels zijn we in Cambodja. De reis hier naar toe was wel een beetje vreemd. Na de ferry vanaf het eiland werden we opgewacht door een Vietnamees. We moesten een blaadje invullen met wat gegevens voor de douane. Daarna moesten we onze paspoorten inleveren en een extra pasfoto. We moesten betalen voor ons visa in US dollar (zoals alles in Cambodja) en dan zou het allemaal geregeld worden. Wel vreemd om in Azië te zijn en je paspoort zomaar af te geven. De man is toen met 10 paspoorten van toeristen, waaronder die van ons, naar de border gereden op z'n brommer om de visa te regelen. Wij werden met een busje gebracht. We werden afgezet en moesten lopend zonder paspoort de grens over naar Cambodja. Vervolgens moesten we naar een dokter om te laten checken of dat je geen koorts hebt. Hij schijnt met een laserlampje op je hoofd en dat was het. Pas daarna kregen we ons paspoort weer terug met ons visa, yes! We slapen vannacht in Kampot en gaan morgen waarschijnlijk weer verder.

We gaan de laatste maand in van onze reis. Onze voornemens voor de laatste weken zijn om (nog) meer te chillen, nog wat leuke feestjes mee te pakken en te genieten van het heerlijke Azië!

Tam biêt,

Jeroen en Loes

• 01 Juni 2015 - 21:04

Mieke:

Hoi schatjes!

Zo ik ben weer bij!
    Wat een avontuur weer!! Fijn om te horen dat jullie zo genieten!
    En de laatste maand alweer, wel bizar hoor!
    Maar wel heel fijn om jullie 'binnenkort' weer in het echt te zien!!
    Nog veel plezier!
    Xx

• 01 Juni 2015 - 21:46

Rob:

Hi wereld reizigers.

Ja dat gaat zeker snel zeg! nog een paar weken en dan zit het er al weer op.
    Het blijven mooie reis verslagen en volgens mij genieten jullie goed.

Veel plezier nog deze laatste maand!

Groeten,
    Rob

• 01 Juni 2015 - 22:09

Caroline:

Klinkt weer goed maar wel erg spannend dat paspoort verhaal.
    Geniet van je laatste maand
    Liefs Caroline

• 02 Juni 2015 - 14:50

Loes:

Goed verhaal weer Loes en Jeroen
    en dat lazer lampje... dat hebben wij niet gehad hahahah
    Maar goede voornemens om lekker nog meer te chillen, geniet ervan!!
    Xx

• 06 Juni 2015 - 19:09

Maaike:

Hoi Loes en Jeroen

Wat een leven hebben jullie toch: van strand naar strand reizen en van bar naar bar! Dat wordt afkicken als jullie weer terug zijn maaaar denk daar maar nog even niet over na. Hebben jullie ook zo'n drankje met een schorpioen erin gedronken?

Succes en vooral veel plezier nog met chillen en feesten haha!!

Liefs Maaike

• 14 Juni 2015 - 09:43

Esther:

Het reizigers!! Wat gaat het allemaal snel. Het is alweer bijna half juni! Ben benieuwd waar jullie nu uithangen. Wat lief dat je een berichtje met m'n verjaardag stuurde Loes! Hier verder alles prima. Vietnam klinkt ook mooi, hoe is Cambodja?? Pff pittige reisjes allemaal zo tussendoor lees ik. Achja het hoort bij het backpackersleven haha! Hoop snel weer een verhaal te zien, vind het heerlijk om te lezen en hier vanaf de bank keihard jaloers te zijn op jullie! Spreek je snel weer even op Facebook. Dikke kus uit Breda