No tuk tuk today.... or tomorrow - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Jeroen en Loes - WaarBenJij.nu No tuk tuk today.... or tomorrow - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Jeroen en Loes - WaarBenJij.nu

No tuk tuk today.... or tomorrow

Door: Jeroen en Loes

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Loes

16 Juni 2015 | Laos, Vangviang

Sábąi-děe,

Na 11 dagen Cambodja zijn we inmiddels alweer in Laos. In de afgelopen weken hebben we weer van alles gezien en meegemaakt. Een land met een trieste geschiedenis waar je de gevolgen nog overal van tegen komt zoals mensen die ledematen missen door de vele landmijnen (die er nog steeds liggen!) en relatief weinig oude mensen vanwege de staatsgreep van Pol Pot. Ik denk dat ik in Cambodja de meeste armoede gezien heb tot nu toe. De wegen zijn erg slecht en vooral als je van stad naar stad rijdt zie je veel armoede in het binnenland. Je wordt dan ook wel gewaarschuwd voor de criminele bendes die het in de steden gemunt hebben op de tassen van toeristen. Zelfs de tuk tuk driver waarschuwde ons dat we onze tassen goed bij moesten houden en in ons hostel werden we erop gewezen dat de politie corrupt is en ze je boetes geven om niks. Daarnaast zie je veel zwervers waaronder kinderen en moeders met baby's die je komen vragen om geld. Maar het land heeft ook veel pluspunten zoals het lekkere eten (hier gebruiken ze wel lekkere kruiden en pepers in vergelijking met Vietnam), de vele mooie tempels en de lieve mensen.

Ik ga gewoon weer verder waar ik was gebleven. Vanuit Kampot zijn we naar Sihanoukvillle gereden. Daar dachten we een perfect hostel geboekt te hebben (het heette "Backpacker heaven") maar de locatie was helaas niet heel erg best. Voor de verandering sliepen we weer eens in het red light district van de stad. Gelukkig hadden we daar weinig last van. Omdat de mooiere stranden verderop lagen hebben we een scooter gehuurd en zijn we lekker rond gaan rijden langs de kust. Je moet wel scherp blijven tijdens het rijden want af en toe steken er wat kuddes met koeien de weg over. Vanuit Sihanoukville zijn we naar een eiland gegaan van Cambodja, Kho Rong. Dat was een hele goede keuze! Het eiland is een beetje te vergelijken met de Gili islands in Indonesië maar dan 10 jaar geleden. Er waren alleen simpele guesthouses zonder airco en zonder wifi of zwembad. Wij sliepen in een houten guesthouse (bijna alles is van hout) en we hadden een prachtig Hello Kitty dekbedovertrek. Omdat de planken niet heel netjes tegen elkaar gespijkerd waren kon je gewoon naar de bovenverdieping kijken en de buren bij ons naar binnen. Je kunt je wel voorstellen hoe het dan klinkt wanneer er midden in de nacht al een haan begint te kraaien 2 meter van je bed. Meer dan een bed, een wc en een douche hadden we niet maar wat heb je nog meer nodig op een eiland? Precies, lekkere drankjes en goed eten. Keuze genoeg bij alle barretjes op het strand. En uiteraard weer genoeg happy hours met hoofdpijn als gevolg. Het strand was super mooi wit en schoon met van dat lichtblauwe water. Af en toe kwamen we Nemo weer tegen. We hebben vooral lekker uitgerust (het blijft nodig) en gezwommen. In de avonden was er genoeg te beleven op het strand. Ik zal nu ophouden anders maak ik jullie veel te jaloers en dat is natuurlijk niet mijn bedoeling...

Na Kho Rong zijn we naar de hoofdstad, Phnom Phen gereisd. De reis daar naar toe duurde ruim 3 uur langer dan we dachten waardoor we pas in de avond laat aankwamen. Het was zo super druk bij het inrijden van de stad waardoor we 3 uur gedaan hebben over nog geen 10 kilometer. Ah fijn, we waren er. Meestal boeken we vooraf een hotel of hostel zodat je weet waar je beland maar dat hadden we precies deze keer niet gedaan omdat we geen internet hadden op het eiland. Maar na 2 tuk tuk ritjes kwamen we per ongeluk aan bij een prima hotel in een gezellige straat. Het is vaak goedkoper om een privé kamer te boeken in een hotel dan in een hostel. Of je moet een wankel stapelbedje reserveren maar die ervaring hebben we al vanuit Nieuw Zeeland. De volgende ochtend bleek dat ze midden in een verbouwing zaten maar dat was een mooie kans om de prijs van de kamer af te dingen. Na een paar maanden word je er goed in! Vanuit Phnom Pen hebben we een oude gevangenis en de killingfields bezocht. Deze zijn over gebleven na de staatsgreep van Pol Pot 40 jaar geleden. Het was heftig om te zien wat er zich toen allemaal heeft afgespeeld en op welke idiote manieren onschuldige  mensen werden gemarteld en gedood. Ruim 1,7 miljoen mensen uit Cambodia zijn vermoord. Nog steeds komen er menselijke resten naar de oppervlakte in het regenseizoen waar de massagraven waren. Overal hangen bordjes met verboden te lachen erop. Nou, het lachen was me wel even ontgaan.

Vanuit Phnom Pen was Siem Reap de volgende bestemming. Omdat een grote bus goedkoper is dan een kleine mini van gingen wij met de grote bus. Het nadeel dan is alleen dat de lokale bevolking daar ook mee reist. Opzich heb je niet veel last van de mensen in Cambodja omdat ze een stuk minder rochelen en spugen dan de Vietnamezen. Maaaaar je hebt er wel baby's die 7 uur achter elkaar kunnen huilen, hard huilen. Dan duurt de reis wel lang kan ik je vertellen. Siem Reap was zeker de moeite waard dus de baby was snel vergeten. Het is het er alleen ontzettend heet. Het is zo warm dat de airco het overdag niet aan kan om je kamer koel te houden. En in de late avond wanneer de zon allang onder is blijft het ontzettend warm waardoor je altijd wel een windje van de ventilator nodig hebt. Ons guesthouse had geen zwembad maar wij wilden wel graag even afkoelen. We zijn toen naar een super de luxe hotel om de hoek gelopen en hebben daar heerlijk gezwommen terwijl we genoten van een koude cola. Uiteraard hebben we vanuit Siem Reap het Angkor Wat bezocht, het grootste tempel complex ter wereld. Het is zo groot dat je er 3 dagen naar toe zou kunnen. Wij namen genoegen met 1 dag. Met een privé tuk tuk hebben we de 4 mooiste tempels bezocht. Erg mooi om te zien en knap gemaakt met veel details.

We hebben onze tijd in Cambodja afgesloten met een pubcrawl in de stad. En de volgende ochtend weer dooooooor naar Thailand met onze namen nog met viltstift op onze arm geschreven... Het was te omslachtig om rechtstreeks naar Laos te reizen omdat er maar 1 border is dus besloten we via Bangkok te reizen. Uiteraard hebben we in Khoa San Road geslapen, de backpacker straat van Bangkok. Ik vind Bangkok leuk! Drukke straatjes met veel barretjes, restaurantjes en uiteraard winkeltjes, heel veel winkeltjes. Ik heb het bij kijken gehouden zodat ik op het einde (we vliegen terug naar Amsterdam vanuit Bangkok) al die winkeltjes leeg kan kopen...

Met de nachttrein zijn we naar Laos gereisd. Weer een nieuwe ervaring en ruimere bedden dan de slaapbus. De komende dagen blijven we in Laos en willen we onder andere de hoofdstad bezoeken, tuben in Vang Vieng en genieten in Luang Prabang. Daarna gaan we terug naar Thailand voor 15 dagen (zodat we ons visa niet hoeven te verlengen) en willen we het noorden van Thailand gaan bekijken en vervolgens vliegen we naar de eilanden om onze reis goed af te sluiten!

Het einde komt nu echt in zicht (helaas). We hebben nog gauw een nieuwe SD-kaart bij gekocht zodat we het fotoboek nog mooi aan kunnen vullen de laatste weken.

Liefs uit Laos (waar ze betalen met "kippen'')!

• 16 Juni 2015 - 22:16

Esther:

Dit klinkt allemaal weer verdomd goed! Zo leuk om weer te lezen. Cambodja zal zeker heel indrukwekkend zijn geweest, ook goed om gezien te hebben. Grappig dat jij Bangkok wel leuk vindt, aangezien je zo vaak hoort dat het niks is. Mooi zo dat dat ook niet tegenvalt, alles zit mee voor jullie haha! Raar om te lezen dat je het laatste deel van jullie reis al weet. Wat gaat het toch snel. Dubbel reden om nog kei en kei hard te genieten. Maar daar heb ik bij jullie alle vertrouwen in! Heel veel plezier in Laos! Ben benieuwd naar de volgende foto's. Have fu en uitkijken! Dikke kus uit Breda xxx

• 17 Juni 2015 - 12:26

Maaike:

Hoi,

Heftig om al die armoede te zien en de gevolgen van de staatsgreep!

Ik heb het idee dat jullie echt heel veel in tijd in barretjes door brengen als ik dit zo allemaal lees. Gaan jullie die leefstijl ook door zetten in Nederland ;)? Ik houd me aanbevolen om mee te gaan!

Jullie kunnen de weken alvast gaan aftellen. Nog een paar weken en dan is het avontuur alweer voorbij. Geniet nog maar extra van alle dingen die jullie daar mee maken! Heel veel plezier!

Liefs,
    Maaike

• 17 Juni 2015 - 19:39

Linda:

Klinkt weer gaaf zeg! Geniet van de laatste weken!
    Liefs, Linda

• 20 Juni 2015 - 15:27

Mieke:

Hoi hoi!

Wat een leuk verhaal weer.
    Het lijkt mij wel moeilijk om te zien dat er zoveel armoede is, maar gelukkig heeft het land nog hele mooie andere dingen!
    Ik ben heel erg benieuwd naar dat fotoalbum!! Ik kan niet wachten ;)!
    Geniet nog van de allerlaatste dingen!!

Groetjes Mieke