Kia Ora Bro - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Jeroen en Loes - WaarBenJij.nu Kia Ora Bro - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Jeroen en Loes - WaarBenJij.nu

Kia Ora Bro

Door: Jeroen en Loes

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Loes

10 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Picton

Kia Ora,

Oftewel 'hallo' in Maori taal. Ik had ook 'guten tag' kunnen zeggen want het stikt hier van de Duitsers.

Ja hoor, de eerste maand zit er alweer op! Hier loopt de zomer op z'n einde en daar in Nederland begint het af en toe al een beetje op lente te lijken heb ik vernomen... Leuk dat jullie onze verhalen volgen, dat maakt het natuurlijk nog leuker om ze te schrijven.

Vorige week hebben we na 13 gezellige dagen afscheid genomen van ome John en tante Caroline. Erg jammer want we hebben er een super tijd gehad, nogmaals bedankt voor de goede zorgen! Caroline is de laatste dag nog met ons samen een dag op pad geweest en heeft ons daarna afgezet bij ons hostel in Taupo.

Als eerste zijn we die dag naar de blue springs geweest. Deze springs zijn zoals je vast al geraden had super mooi blauw en kraak helder. Meestal is het de zee die mooi blauw is maar hier heb je ook midden in het bos meertjes en riviertjes die super blauw zijn. Na een kopje koffie zijn we naar de rapids gereden. Hier kun je een aantal keren per dag zien hoe er vanuit een stuwmeer na het openen van de sluizen energie wordt opgewekt door de kracht van het water. Een enorme hoeveelheid water stroomt in één keer de rivier in door de sluizen waardoor de kleine rivier in korte tijd verandert in een wild water baan!

Daarna zijn we naar de Huka falls gaan kijken. Een gigantische waterval. Per seconde stroomt hier de hoeveelheid van 4 Olympische zwembaden doorheen. Heel veul water dus... Als laatste zijn we die dag naar de craters of the moon geweest. Zoals de naam al verklapt lijkt het alsof je in een maanlandschap loopt met overal grote en kleine kraters in de grond.

Na een nachtje in Taupo zijn we de volgende dag naar Turangi gereisd. Hier hebben we geslapen in een klein maar heel knus hostel; the lazy dog. Vanuit Turangi hebben we de Tongariro Alpine crossing gelopen. Dit is een hike van 19,4 kilometer over vulkanisch gebied.

Om hier te komen moest je nog wel een eindje rijden naar het National Park dus daarom hadden we in eerste instantie een shuttle geregeld. Maaaaaar daarna werden we door 2 Duitse jongens uit het hostel gevraagd of dat we met de auto mee wilde rijden. In de vroege ochtend, 6:00 uur, heeft Jeroen daarom gezegd dat ik 'ziek' was en dat we de shuttle graag wilde cancelen. Wonder boven wonder lukte dat! Dus wij samen met onze Ooster-buren in alle vroegte op pad. Het was super weer voor de hike want het was droog, helder en niet te warm. Omdat je heel hoog in de bergen bent kan het weer erg snel omslaan en de temperatuur verschillen zijn ook groot doordat je bergen op gaat en weer daalt. Goed voorbereid als wij zijn hadden we daarom warme kleding en poncho's meegenomen. We hebben heel de tocht gelopen in 7,5 uur inclusief pauzes. Een flinke wandeling! Nou, ik zal eerlijk zijn dat het ook niet helemaal zonder slag of stoot verliep want halverwege de tocht was ik er behoorlijk klaar mee. We hadden de afstand en de steile klim nogal onderschat. Achteraf zijn we wel blij dat we hem helemaal gelopen hebben (zeker als je de foto's ziet). We hebben ons zelf die avond maar lekker verwend met een portie fish and chips (uit een krant).

Vanuit Turangi wilde we eigenlijk naar Wellington reizen maar aangezien precies afgelopen weekend de Worldcup Cricket daar werd gespeeld was er geen slaapplaats te krijgen dus moesten we een plan B bedenken. Uiteindelijk zijn we toen met een meisje vanuit het hostel meegereden naar Taupo. Samen met Hazel, de lazy dog van het hostel, mocht ik op de achterbank zitten. Een look a like Boris (labrador) dus dat was gezellig! De eigenaar van het hostel in Turangi heeft nog een ander hostel opgezet in Napier, een stad aan de Oost kust. Hier konden we gratis 2 nachten slapen als we de housekeeping zouden doen. Dat betekende een halfuurtje de keuken poetsen in de avond en 1,5 uur bedden opmaken in de ochtend, een mooie deal! Zo waren Jeroen en ik opeens wéér collega's. Vanuit Taupo konden we met de bus naar Napier reizen. Deze stad is gebouwd in de artdeco-stijl nadat het getroffen is door een aardbeving.

Naast het bedden opmaken en poetsen hadden we dus nog genoeg tijd over voor leuke dingen! Zo zijn we naar een aquarium geweest om de Kiwi-vogel te bekijken. Deze gekke vogel is het symbool van Nieuw Zeeland omdat de Kiwi alleen maar hier voorkomt. In het wild zie je ze vrijwel nooit omdat ze overdag slapen en van verre afstand al mensen kunnen ruiken (zeker in deze hitte). Dit was dus onze kans om ze te zien in het 'echt'. Dan wel in een aquarium achter glas maar goed dan konden we gelijk de pinguïns (die overigens Nederlandse haring te eten krijgen) en de haaien meepikken. Na dit educatieve uitje was het tijd voor wat ontspanning want de spierpijn van de hike was inmiddels op z'n hoogtepunt... Wat doe je dan? Precies, je gaat lekker chillen in een hot spa met uitzicht op zee!

De volgende bestemming was Wellington, de hoofdstad. Na een busreis van 5,5 uur (315 kilometer) kwamen we hier eergisteren laat in de avond aan. Gisteren hebben we de stad bekeken en zijn we met een kabelbaan de berg op gegaan om een mooie view over de stad te hebben. Slapen hebben we amper gedaan afgelopen nachten want we sliepen in een dorm met 10 bedden dus de ene snurker na de andere onrustige slaper hield ons wakker.

Inmiddels zijn we in Picton, op het Zuider-eiland van Nieuw Zeeland. Na een boottocht van 3,5 uur met de ferry zijn we hier vanmiddag aangekomen. We hebben nu nog 20 dagen over om alle highlights van het zuiden te zien dus dat zou moeten kunnen; no worries!

Tot de volgende keer maar weer,

Groetjes Jeroen en Loes

• 10 Maart 2015 - 07:07

Miriam:

Dag Loes en Jeroen,
    Het blijft boeien die avonturen van jullie. Nu Zuider-eiland, weer nieuwe uitdagingen .
    Geniet ervan en we kijken weer uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes Ma-riam XXXX

• 10 Maart 2015 - 07:35

Judith:

Leuk om te lezen, wat maken jullie veel mee :D
    Geniet lekker van alles wat jullie om je heen zien, de tijd gaat snel!
    Ben benieuwd naar de foto's!!!

Xx Judith

• 10 Maart 2015 - 07:35

Judith:

Leuk om te lezen, wat maken jullie veel mee :D
    Geniet lekker van alles wat jullie om je heen zien, de tijd gaat snel!
    Ben benieuwd naar de foto's!!!

Xx Judith

• 10 Maart 2015 - 10:24

Sonja:

Hoi Jeroen en Loes,

Leuk om zo al jullie avonturen te kunnen volgen! We zijn hier op de vestiging allemaal geabonneerd dus we beginnen de dag dan gezellig met jullie verhaal!

@Jeroen, ik heb je gemaild, maar weet niet zeker of ik het juiste mailadres van je heb. Dus mocht je de kans zien, laat me even weten waarop ik je kan bereiken (niet voor werk hoor, gewoon om contact te houden!).

Geniet er van samen!

Groetjes van het hele team in Rotterdam!

• 10 Maart 2015 - 10:26

Noortje :

Klinkt super daar! Beetje jaloers zijn we wel hoor.
    Geniet van al het moois en elkaar! Liefs

• 10 Maart 2015 - 13:08

Maaike:

Hoi Jeroen en Loes,
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal ondernemen en hoe jullie "gratis" slaapplekken kunnen regelen. Hier schijnt het zonnetje ook alweer maar wij hebben niet zo'n mooi strand...
    Geniet er nog van!
    Xx
    Maaike

• 10 Maart 2015 - 14:22

Lynsey:

Hoi Jeroen en Loes, zo te lezen vermaken jullie je prima! Leuk om jullie verhalen te lezen! Veel plezier en geniet ervan!

• 10 Maart 2015 - 16:39

Loes:

Hoi Loes en Jeroen,

Super verhalen weer en fijn dat jullie goed weer hadden met de crossing (dat hadden wij niet en moesten halverwege omdraaien) dus kom straks graag jullie foto's bewonderen!
    Veel plezier op het zuidereiland!! Ook dat stuk zal wel weer mooie avonturen voor jullie in het vooruitzicht hebben
    Geniet ervan
    xx Loes

• 10 Maart 2015 - 18:51

Hanny:

oooh heerlijk, nog 20 dgn genieten in Nieuw Zeeland! heul veul plezier samen. Mooie foto's. groetjes van ons

• 10 Maart 2015 - 20:22

Mieke:

Hoi Jeroen en Loes,

Wat gaaf om jullie verhalen te lezen en er zoveel dingen die ik herken! Heel vet!!
    Het zuider eiland is ook super gaaf, dus dat gaat helemaal goed komen!!
    Blijf zo lekker door genieten!!

Xx Mieke

• 10 Maart 2015 - 20:56

Anneke:

Hoi Jeroen en Loes,
    Loes het was geen wonder dat jij het halverwege de hike niet meer zag zitten, tenslotte had Jeroen met zijn vooruitziende blik je 's morgens al "ziek " gemeld. Maar zeker weer een mooi verhaal en ook leuk dat er geregeld iets naar boven kwam, van oh ja daar zijn wij ook geweest.
    Geniet voorlopig maar van het Zuidereiland.

Xx Anneke

• 11 Maart 2015 - 14:18

Saskia:

hey Loes en Jeroen,
    Oh wat leuk om jullie avonturen te lezen. Have fun op het zuider eiland....genieten!!! Grtz saskia

• 11 Maart 2015 - 19:09

Matthieu:

Weer n mooi stukkie Loes. Leuk om zo op de hoogte te blijven. Doe Jeroen de groeten van mij. Houdoe.

• 13 Maart 2015 - 03:06

Caroline Van Schie:

Klinkt allemaal super leuk. Ben blij dat het zo leuk is voor jullie. Ja nieuw Zeeland is nu mijn thuis dus goed te horen dat jullie het hier goed hebben
    Het was ook heel leuk om jullie bjj ons te hebben en jullie te leren kennen. Jullie zijn een gaaf koppel.
    Liefs Caroline

• 14 Maart 2015 - 12:31

Marloes:

Hey Loes en Jeroen,

Super leuk om jullie verhalen te lezen.
    Zo te lezen genieten jullie volop.

Heel veel plezier nog & geniet ervan!

Liefs Marloes

• 16 Maart 2015 - 12:53

Mirjam:

Jullie zijn wel actief zeg! Mooi om te lezen! Geniet ervan Xx

• 16 Maart 2015 - 22:26

Ank En Karel:

Hoi Loes en Jeroen.
    Heel gaaf jullie verslagen.
    Jullie genieten wel zeg en wat goed dat jullie dat gelopen hebben.
    Kan me voorstellen dat je spierpijn had.
    Nog heel veel plezier op het zuider eiland.

• 18 Maart 2015 - 14:18

Oma Van Den Elzen:

hoi jeroen en loes

mooie verhalen en mooie fotos , de verslagen allemaal gelezen en fotos gekeken bij hans en mariet

ik heb vandaag je kaart ontvangen er mooi en heel leuk dat jullie daar aan ons denken

nog veel plezier daar en nog een goede reis ,we horen wel weer van jullie en ik lees het weer.

heel veel groetjes en kusjes van oma nel

• 21 Maart 2015 - 10:00

Esther:

Leuk om nu lekker zelf rond te reizen. En jullie hebben meteen mooie dingen gezien! Wees maar trots op de hike die je hebt afgelegd. Ik doe het jullie niet na... Veel plezier verder met dit backpackavontuur. Benieuwd waar jullie straks ergens zitten... Leuk om ook foto's te zien! Dikke kus Esther